استراتژی نوسان گیری در بازارهای شدیداً نوسانی

یکشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۸

همه معامله‌گران دوره‌های شدیداً نوسانی بازارهای مالی را تجربه کرده‌اند. دوره‌ای که می‌تواند آینده حرفه یک معامله‌گر را به کلی تغییر دهد. بسیاری از فعالین حرفه‌ای به این نتیجه رسیده‌اند که در دوره‌های نوسانی شدید بهتر است که از فعالیت در بازار خودداری کنند.

اما برخی دیگر وارد بازار می‌شوند و از نوسانات شدید سود می‌کنند! واکنش معامله‌گران تازه‌کار کاملاً متفاوت است. بایستی اعتراف کرد که معامله‌گران تازه‌کار افراد حساسی هستند و اگر استراتژی معاملاتی آن‌ها در دوره‌های نوسانی کارساز نباشد سریعاً تصمیمات اساسی و احساساتی اتخاذ خواهند کرد. تصمیماتی که گاها کل آینده معامله‌گر را تغییر می‌دهد.

نوسان مقالات فارکس:‌ استراتژی، روانشناسی و کنترل ریسک
استراتژی نوسان گیری در بازار های متلاطم

جهنم تازه کار ها، بهشت حرفه ای ها


در دوره‌های جهنمی بازار نوسانات به حدی بالا می‌رود که اعتبار تحلیل‌ها به زیر ۴ ساعت می‌رسد. برای فعالیت در چنین دوره‌ای باید حتماً بازار را از نزدیک رصد کرد و با تغییر محرک‌های بازار سریعاً موقعیت‌های معاملاتی را مدیریت کرد. در دوره‌ای که نوسانات بازار به شدت بالا می‌رود، خیلی از افراد ترجیح می‌دهند که از بازار دور باشند و خود را درگیر نوسانات نکنند. این دیدگاه خیلی منطقی به نظر می‌رسد. اما آیا واقعاً فرار از بازار به خاطر تشدید نوسانات راه‌حل خوبی است؟


در حرفه معامله‌گری وظیفه اصلی شما معامله در بازار و واکنش به نوسانات است. اگر معامله‌گری به اتفاقات بازار بی‌توجه باشد، یعنی عملاً از بازار حذف شده است. معامله‌گری که به رویدادها و نوسانات بازار واکنش نشان نمی‌دهد، نباید انتظار تبدیل شدن به یک معامله‌گر حرفه‌ای را داشته باشد. بازار با نوسانات شدید، بهترین فرصت برای نوسان گیری است. از آنجایی که سرعت حرکات بازار بالا می‌رود، معاملات در کمترین زمان ممکن به حد سود یا حد ضرر می‌خورند. این در حالی است که در دوره‌های آرام شاید بازار چند روزی طول بکشد تا به حد سود یا ضرر بخورد.


شاید عده‌ای چنین تصور کنند که فعالیت در دوره‌های شدید نوسانی نشانگر حرص و طمع معامله‌گر باشد. اگر مدیریت ریسکی در کار نباشد، این تصور کاملاً درست است. اما دلیلی برای خودداری از فعالیت در بازار نیست. شما می‌توانید در دوره‌های شدید نوسانی بازار با مدیریت ریسک خود از نوسانات بازار سود کنید. این یک واقعیت است که دوره‌های نوسانی شدید بازار از شما یک معامله‌گر حرفه‌ای می‌سازد.

ریسک معاملات را پایین بیاورید!

اگر ترافیک اخبار و رویدادهای اقتصادی بالا باشد، مطمئن باشید که بازار وارد دوره‌ای از نوسانات شدید خواهد شد. روندی در کار نخواهد بود. قیمت‌ها به همان اندازه که بالا یا پایین می‌روند، به همان اندازه هم اصلاح می‌کنند. شاید بازار تنها در طول یک کندل چهارساعته بیش از ۱۰۰ واحد حرکت کند. یعنی بعد از چهار ساعت باید بازار دوباره تحلیل و ارزیابی شود.

در چنین شرایطی اولین کاری که شما باید به عنوان معامله‌گر انجام دهید، مدیریت ریسک سرمایه است. در دوره‌های نوسانی شدید بازار باید آستانه تحمل ریسک را پایین بیاورید. برای این کار بایستی حجم معاملات یا ضریب اهرم معاملات را کاهش دهید.

به‌طور مثال اگر در دوره‌های آرام بازار از اهرم یک به ۲۰۰ استفاده می‌کنید، شاید بهتر باشد که در دورهای نوسانی اهرم را به زیر ۱۰۰ برسانید. یا اینکه اگر حجم معاملات شما به‌طور عادی ۰٫۱ دهم لات است، بهتر است که در دوره‌های نوسانی شدید از حجم ۰٫۰۵ لات استفاده کنید.

به روند اصلی بازار توجه کنید!


زمانی که نوسانات بازار تشدید می‌شود، روند غالب بر بازار می‌تواند کمک زیادی به شما بکند. در اکثر مواقع زمانی که بازار به شدت نوسانی است، روند غالب بر بازار تغییری نمی‌کند. روند بلندمدت بازار چیزی است که همه سرمایه گذاران به آن توجه دارند. به همین خاطر سعی کنید در دوره‌های نوسانی شدید بازار پیرو روند معامله کنید. به‌طور مثال اگر روند بازار نزولی است، بهتر است که از بازگشت‌های صعودی وارد معامله فروش شوید. یا اگر روند بازار صعودی است، بهتر است که از بازگشت‌های نزولی وارد معامله خرید شوید. اما باید مراقب باشید که نوسانات بازار موجب تغییر روند بلندمدت نشود.

بهترین تایم فریم برای دوره های نوسانی بازار

زمانی که بازار نوسانات شدیدی دارد، معامله‌گران محافظه‌کار سعی می‌کنند از نوسانات به دور باشند. به همین خاطر از نمودار روزانه برای معاملات استفاده می‌کنند. این یعنی اگر امروز بازار نوسان ۱۰۰ پیپی را تجربه کرده، شما نوسان را از دست خواهید داد. برخی دیگر از معامله‌گران از استراتژی اسکالپ استفاده می‌کنند. استراتژی‌های اسکالپ برای بازارهای نوسانی ساخته شده‌اند. اما حد سودهای اسکالپ معمولاً کمتر از ۲۰ پیپ است. این در حالی است که در دوره‌های نوسانی شدید بازار شاید قیمت به اندازه ۱۰۰ پیپ در عرض ۱ تا ۴ ساعت حرکت کند.


تجربه ثابت کرده که در دوره‌های شدیداً نوسانی بهترین تایم فریم برای تحلیل نمودار چهارساعته است. اما برای سیگنال یابی و بستن معامله باید از نمودار یک‌ساعته استفاده کنید. نمودار یک‌ساعته حد ضرر کوتاه‌تری را در اختیار شما خواهد گذاشت و نسبت ریسک به ریوارد بهتری خواهید داشت.

آیا باید به اخبار توجه کنیم؟

علت اصلی نوسانات شدید بازار انتشار اخبار سیاسی و اقتصادی است. اگر قدرت تحلیل اخبار اقتصادی را دارید، کار شما بسیار آسان‌تر خواهد بود. به‌ جرات می‌توان گفت که تحلیل فوری اخبار بنیادی سیگنال‌های سریع‌تری نسبت به سیگنال‌های تکنیکال تولید می‌کند. اگر قدرت تحلیل اخبار را ندارید، توصیه ما استفاده از بخش تحلیل ایران بورس آنلاین است.

اگر باز هم اخبار بنیادی و یا تحلیل آن‌ها برای شما مبهم بود، تنها کافی است که از استراتژی پرایس اکشن استفاده کنید. تمرکز استراتژی پرایس اکشن به کندل های قیمتی است و به همین دلیل سریع‌ترین سیگنال را با شانس موفقیت بالا صادر می‌کند. در بازارهای نوسانی تنها داشتن سه خط حمایت و سه خط مقاومت برای نوسان گیری کافی است.

معامله گر باید به نوسانات بازار واکنش نشان دهد!

اگر معامله‌گری حرفه اصلی شماست، به استقبال نوسانات شدید بازار بروید. از نوسانات شدید بازار نترسید. تجربه‌ای که در نوسانات شدید بازار به دست خواهید آورد بسیار ارزشمند هستند. بازارهای نوسانی شما را با چالش‌هایی مواجه می‌کنند که مقابله با آن‌ها قدرت تصمیم‌گیری و همچنین سرعت عمل شما را بالا می برد.

معامله‌گرانی که انعطاف‌پذیری کافی ندارند، سریعاً از بازار اخراج خواهند شد. نوسانات شدید بازار به شما یاد خواهد داد که تعصب را کنار بگذارید و با نوسانات بازار همراه شوید. اما اگر معامله‌گری حرفه اصلی شما نیست، یا به‌طور پاره وقت کار می‌کنید و یا تعصب شدیدی به تحلیل‌ها و معاملات خود دارید، شاید بهتر باشد که در دوره‌های شدیداً نوسانی از بازار دوری کنید.