منحنی ریسک و بازدهی معاملات فارکس!

یکشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۸

رابطه ریسک با بازدهی در بازار فارکس

اکثر معامله‌گران و سرمایه‌گذاران خرد بازار فارکس تصور غلطی از موفقیت در بازار فارکس دارند. آن‌ها فکر می‌کنند که هر چه تحلیل کامل و جامعی از بازار داشته باشند، ریسک معاملات پایین خواهد آمد و با بازدهی خوبی از بازار خارج خواهند شد.

تأثیر تحلیل بر عملکرد معاملات را نمی‌توان نادیده گرفت و یا بی‌اهمیت خواند، اما مدیریت ریسک در بازار فارکس یک امر حیاتی است. بر خلاف تصور عمومی که ریسک با بازدهی رابطه مستقیمی دارد، در بازار فارکس ریسک می‌تواند محدود باشد و به مرور زمان از بین برود. اگر معامله‌ای ریسک نداشته باشد، بدون شک یا با سود خوبی بسته خواهد شد و یا در بدترین حالت زیانی نخواهد داشت.

بدون تحلیل هم می توان سود کرد!


در مقاله آموزشی استراتژی گرید ملاحظه کردید که بدون پیش‌بینی بازار می‌توان وارد معامله شد و با پذیرفتن ریسک کلی استراتژی، بازدهی خوبی داشت. این استراتژی شاید برای همه مناسب نباشد، اما برای معامله‌گران تازه‌کار نکته مهمی را آموزش می‌دهد: مدیریت ریسک می‌تواند منجر به بازدهی شود، حتی اگر تحلیلی در کار نباشد.

ریسک در بازارهای مالی انواع مختلفی دارد، اما تعریف کلی آن به این شکل است که اگر کارها خوب پیش نروند، سرمایه‌گذاری انجام شده با چقدر زیان به پایان خواهد رسید؟ زیان محاسبه شده حداکثر زیان ممکن است. پس ریسک سرمایه‌گذاری حداکثر زیان احتمالی است.

منحنی ریسک و بازدهی


معمولاً گفته می‌شود که برای کسب بازدهی باید ریسک کرد. به همین دلیل منحنی هم برای ریسک و بازدهی طراحی شده که نشان می‌دهد معمولاً با افزایش ریسک سرمایه‌گذاری، بازدهی نیز افزایش می‌یابد. این یک طرح کلی و ایده انتزاعی از رابطه ریسک با بازدهی است و شاید در واقعیت رابطه ریسک با بازدهی متفاوت باشد. در بازار فارکس هم وضعیت به‌گونه‌ای دیگر است. برای سرمایه‌گذاری باید ریسک کرد، اما ریسک سرمایه‌گذاری در بازار فارکس با بازدهی آن رابطه مستقیمی ندارد. ریسک سرمایه‌گذاری یا معامله‌گری در بازار فارکس یک عدد ثابت است. منحنی زیر را در نظر بگیرید:

نمودار ریسک-بازدهی سرمایه گذاری
رابطه ریسک و بازدهی. با افزایش ریسک، احتمال کسب سود بیشتر هم افزایش می یابد.

طبق این نمودار با افزایش ریسک، بازدهی سرمایه‌گذاری هم افزایش می‌یابد. اما واقعیت امر این است که این رابطه تا ابد ادامه نمی‌یابد. بعد از مدتی نمودار ریسک-بازدهی از حالت خطی خارج شده و به منحنی تبدیل می‌شود. منحنی که در آن بازدهی ثابت می‌ماند، اما ریسک افزایش می‌یابد.

منحنی ریسک-بازدهی سرمایه گذاری
بعد از مدتی، بازدهی ثابت می ماند اما ریسک افزایش می یابد.

نمودارهای بالایی در بازار فارکس کارایی ندارند. معامله‌گری و سرمایه‌گذاری در بازار فارکس یک فعالیت پویاست و شرایط هر لحظه تغییر می‌کند. این یعنی ریسک و بازدهی معاملات متغیر است.

فعالین بازار فارکس برای اینکه بتوانند ریسک سرمایه‌گذاری را مدیریت کنند، از روش‌های مختلفی استفاده می‌کنند. شاید برخی از فعالین بازار فارکس از پرایس اکشن برای تحلیل بازار استفاده کند و عده‌ای دیگر از سایر روش‌های تحلیلی. شاید عده‌ای طرفدار تحلیل بنیادی باشند و عده‌ای دیگر طرفدار نوع خاصی از تحلیل تکنیکال.

روتین تحلیل و معامله در بازار فارکس


معامله‌گران تازه‌کار معمولاً نمی‌دانند که هدف از تحلیل صرفاً کسب سود نیست. تحلیل و بعد از آن سیگنال یابی یک فرآیند تکراری است که معامله‌گران به کمک آن می‌توانند ریسک معاملات خود را کنترل کنند و با حداقل ریسک معامله کنند.

کار روزمره معامله‌گران خیلی ساده است. معامله‌گر ابتدا بازار را تحلیل می‌کند، سپس سیگنال یابی می‌کند و بعد از آن طبق استراتژی خود وارد معامله می‌شود. بعد از ورود به معامله، فرآیند مدیریت معامله آغاز می‌شود. این کار ادامه می‌یابد تا معامله‌ای که باز شده در نهایت به حد سود برخورد کند و یا به حد ضرر. این فرآیند برای تمامی معاملات تکرار می‌شود.


همان‌طور که مشاهده می‌کنید تحلیل و سیگنال یابی تنها دو مرحله از سه مرحله معامله‌گری است. در مرحله تحلیل شما بهترین محل احتمالی برای ورود به معامله را انتخاب می‌کنید. جهت معامله هم در این بخش مشخص می‌شود. در این مرحله ریسک قرار گرفتن در سمت غلط بازار کاهش می‌یابد. در مرحله سیگنال یابی ریسک معامله تعیین می‌شود. سیگنالی که صادر می‌شود، بهترین محل برای قرار گرفتن حد ضرر را مشخص می‌کند. زمانی که معامله‌گری از حد ضرر استفاده نمی‌کند، یعنی سیگنال یابی او کار بیهوده‌ای بوده است. با سیگنال یابی و تعیین حد ضرر، ریسک معامله هم تعیین شده است. در اینجا معامله‌گر باید طبق استراتژی خود حجم معامله را مدیریت کند.


اما در مرحله سوم فعالیت اصلی معامله‌گر شروع می‌شود. مدیریت معامله خیلی سخت‌تر از تحلیل و ورود به بازار است. می‌توان گفت که اکثر تازه واردین بازار فارکس توجهی به مرحله سوم ندارند. برخی از این افراد حتی ذهنیت غلطی نسبت به معاملات خود دارند. از نظر آن‌ها وقتی وارد معامله شدند، باید معامله در حد سود بسته شود، در غیر این صورت غرورشان شکسته خواهد شد! اکثر دوره‌های روانشناسی بازار هم به همین دلیل طراحی شده‌اند که زخم روحی معامله‌گران مغرور را التیام بخشند.


در مرحله سوم معامله‌گری، باید بازار را به تناوب تحلیل کرد و سیگنال‌های صادر شده در بازار را رصد کرد. هدف از این کار مدیریت ریسک معامله است. شما نمی‌توانید ریسک معامله یا همان حد ضرر را در مرحله سوم افزایش دهید، ولی می‌توانید حد ضرر را به‌گونه‌ای تغییر دهید که ریسک معامله کاهش یابد و این کار با انتقال حد ضرر به محل سربه‌سر ورود به معامله صورت می‌گیرد.

منحنی ریسک و بازدهی در بود و نبود حد ضرر!


فرض کنید جفت ارزی را در بازار فارکس تحلیل کرده‌اید و بهترین محدوده برای ورود به معامله خرید هم مشخص شده است. اما هنوز سیگنالی در بازار صادر نشده، پس یعنی شاید شما از این محدوده بتوانید وارد معامله خرید شوید، ولی حد ضرر معامله خرید (ریسک) هنوز به طور دقیق مشخص نیست. بعد از رسیدن بازار به محدوده مورد نظر سیگنال خرید صادر می‌شود. سیگنال شاید پین بار صعودی باشد. حد ضرر را در زیر پین بار صعودی قرار می‌دهید. الان حد ضرر و میزان ریسک معامله مشخص شده و وارد معامله خرید شده‌اید. نمودار ریسک به بازدهی معامله شما به‌صورت زیر خواهد بود:

رابطه ریسک با بازدهی در فارکس
رابطه ریسک با بازدهی در فارکس زمانیکه حد ضرر تعیین می شود. تا پایان معامله ریسک تغییری نخواهد داشت! اما می توان بازدهی یا حد سود را بالاتر برد.
وضعیت رابطه ریسک با بازدهی زمانی که حد ضرری در کار نیست
زمانی که حد ضرر معامله تعیین نمی شود، یعنی سود معامله ثابت است، اما ریسک معامله می تواند بی نهایت باشد. یعنی شاید برای کسب سود ۳۰ پیپی کل سرمایه خود را به خطر بنیدازید! اگر حد سود فعال شود، قضیه ختم به خیر خواهد شد، اما اگر فعال نشود، با زیان نامشخصی از بازار خارج خواهید شد.

در بازار فارکس چون در مرحله سیگنال یابی ریسک معامله به طور دقیق مشخص می‌شود، نمودار ریسک به بازدهی به یک خط عمودی تبدیل می‌شود. یعنی اگر در مرحله سوم معامله‌گری حد ضرر را تغییر ندهید، ریسک معامله ثابت باقی خواهد ماند و این بازدهی است که افزایش یا کاهش خواهد یافت. افزایش بازدهی به نفع معامله‌گر خواهد بود. اما اگر بازدهی کاهش یابد و بازار به حد ضرر برسد، شما با ریسک و زیان مشخصی از بازار خارج خواهید شد. همین مشخص بودن میزان ریسک به شما کمک می کند تا ریسک معامله را مدیریت کنید.

منحنی بازدهی وقتی حد ضرر به محدوده سود دهی منتقل می شود!


حال فرض کنید که معامله فرضی بالایی را باز نگه داشته‌اید و در مرحله مدیریت معامله قرار دارید. بازار در جهت مطلوب شما در حال حرکت است و تحلیل‌های به روز رسانی شده هم نشان می‌دهد که روند بازار صعودی است و می‌توان معامله خرید را باز نگه داشت.

بازار به اندازه کافی از محل ورود به معامله شما فاصله گرفته است. یعنی می‌توانید حد ضرر را به سطوح مثبت انتقال دهید. این یعنی حتی اگر حد ضرر هم فعال شود، معامله با سود بسته خواهد شد. یعنی ریسک معامله از بین رفته و تنها چیزی که باقی مانده سود است. در این وضعیت نمودار ریسک بازدهی یک خط عمودی منطبق با محور بازدهی خواهد بود.

وضعیت حد سود و حد ضرر معامله در حالت ایده آل
وضعیت حد سود و حد ضرر معامله در حالت ایده آل. در این وضعیت ریسکی در کار نیست و اگر حد ضرر فعال شود، معامله با سود بسته خواهد شد.

وظیفه شما به عنوان یک معامله‌گر یا سرمایه‌گذار در بازار فارکس این است که معاملات خود را به مرحله‌ای برسانید که ریسکی در کار نباشد.

پس از این به بعد وقتی معامله می‌کنید، ابتدا بازار را تحلیل کنید و سپس با سیگنال یابی و تعیین حد ضرر وارد معامله شوید. در ادامه معامله را بدون هیچ گونه تعصبی مدیریت کنید تا معامله به وضعیت برسد که رابطه بین ریسک و بازدهی به‌صورت شکل بالایی باشد. یعنی حتی با فعال شدن دستور حد ضرر هم با سود از بازار خارج شوید. به همین دلیل است که معامله‌گری در بازار فارکس بهترین فرصت سرمایه‌گذاری است، به شرطی که ریسک معامله به درستی مدیریت شود.