عادت خوب معامله گران حرفه ای

یکشنبه ۴ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۵

بسیاری از معامله گران از کار کردن در روزهای تعطیل بازار (شنبه و یکشنبه) بیزارند! در حالی که معامله گران حرفه‌ای بازار از روزهای تعطیل برای آماده شدن برای هفته معاملاتی جدید استفاده می‌کنند. معامله گران حرفه‌ای و با سابقه بازار معتقدند که بهترین زمان برای تحلیل بازار، زمانی است که بازار بسته باشد.

در واقع بیشترین زمانی که برای تحلیل بازار صرف می‌شود، در روزهای شنبه و یا یکشنبه باید صورت بگیرد و در طول هفته هم کار شما صرفاً ارزیابی و به‌روزرسانی تحلیل‌ها باشد. در این مقاله سعی می‌کنیم تا رویکرد حرفه‌ای را به شما نشان دهیم که عملکرد معاملاتی شما را به طور قابل توجهی بهبود خواهد بخشید.

تحلیل هفتگی بازار

معامله گران حرفه‌ای در روزهای تعطیل سعی می‌کنند تا تحلیل نمودارهای هفتگی و روزانه را انجام دهند. این نوع تحلیل‌ها روش یا استراتژی خاصی نیستند. صرفاً زمان نمودارهای قیمتی به هفتگی یا روزانه تغییر داده می‌شود و سطوح تکنیکال مهم بازار مورد بررسی قرار می‌گیرند.

سیگنال‌های صادر شده در نمودارهای هفتگی و روزانه هم می‌توانند کمک زیادی به شما بکنند. برای تحلیل هفتگی یا روزانه کافی است که نمودار را از چپ به راست بخوانید و تفسیر کنید. به کمک این روش شما می‌توانید بفهمید که در بازار چه اتفاقی افتاده و یا چه اتفاقی در حال روی دادن است. تمام سطوح کلیدی تکنیکال در نمودارهای هفتگی و روزانه رسم می‌شوند و سیگنال‌های احتمالی یا سطوحی که می‌توانند سیگنال معاملاتی صادر کنند مشخص می‌شوند.

چرا تحلیل بازار را باید در روزهای تعطیل آخر هفته انجام داد؟

در پایان هفته معاملاتی زمان زیادی برای تمرکز روی بازار وجود دارد. این زمان اضافی به شما اجازه می‌دهد تا عملکرد هفته گذشته یا پنج روز آخر کاری بازار فارکس را ارزیابی کنید و بفهمید که در پنج روز گذشته چه کسی بیشترین تأثیر را بر بازار داشته (فروشنده یا خریدار) و در نهایت چه کسی برنده بازار بوده است؟

قیمت پایانی بسته شدن روز جمعه می‌تواند اطلاعت زیادی در رابطه با بازار در اختیار شما قرار دهد. قیمت بسته شدن روز جمعه خیلی مهم‌تر از قیمت بسته شدن روزهای دیگر بازار است. توجه داشته باشید که این رویکرد به معنی معامله با نمودار هفتگی نیست! بلکه نمودارهای هفتگی و روزانه چشم‌انداز نسبتاً کلی از بازار را در اختیار شما قرار می‌دهند و شما می‌توانید با درک چشم‌انداز کلی وارد معاملات کوتاه‌مدت شوید.

نمونه‌ای از تحلیل هفتگی

معامله گران حرفه‌ای معمولاً عادات معاملاتی خاصی دارند. در واقع این عادت‌ها همان انجام وظایف جزئی و کوچکی است که با تکرار منظم آن‌ها تبدیل به یک عادت می‌شوند. معامله گران تازه‌کار هم باید وظایف کوچک ولی مفید خود را به طور منظم انجام دهند تا آن را به یک عادت تبدیل کنند.

تحلیل هفتگی بازار یکی از عادت‌های خوبی است که شما باید به طور منظم آن را انجام دهید. تحلیل‌های هفتگی همانند نقشه راه هستند و در تصمیم‌گیری‌های معاملاتی به شما کمک می‌کنند. در این قسمت خلاصه‌ای از یک نمونه تحلیل هفتگی را توضیح می‌دهیم. توجه داشته باشید که این تنها یک مثال است و شما باید این نمونه را شخصی‌سازی کنید.


قدم اول: نباید به تمامی جفت ارزها یا نمادهای معاملاتی فارکس نگاه کنید. بهتر است که تعدادی از جفت ارزهای فارکس را انتخاب کنید. بهتر است که جفت ارزهایی را انتخاب کنید که می‌توانید به طور مرتب آن را دنبال کنید. در هر صورت بعد از انتخاب جفت ارز مربوطه و باز کردن نمودار هفتگی قیمت آن، سطوح کلیدی و روند بلندمدت بازار را مشخص کنید.

در شکل زیر سطوح حمایت و مقاومت کلیدی و روند بلندمدت بازار مشخص شده‌اند. همان‌طور که مشاهده می‌کنید روند این نمودار صعودی است. صعودی بودن بازار می‌تواند یک داده قوی و مؤثر در تصمیم‌گیری‌های معاملاتی شما باشد.

نمونه ای از تحلیل نمودار هفتگی یورو به دلار آمریکا
نمونه ای از تحلیل نمودار هفتگی

قدم دوم: بعد از تحلیل نمودار هفتگی، باید نمودار زمانی را به نمودار روزانه تغییر داد. به کمک نمودار روزانه می‌توان سطوح کلیدی که در نمودار هفتگی قابل تشخیص نبودن را علامت‌گذاری کرد. روند نمودار روزانه هم نشانگر روند میان‌مدت بازار خواهد بود. به کمک روند میان‌مدت بازار می‌توان تصمیمات بهتری در رابطه با معاملات هفته پیش رو اتخاذ کرد. به خصوص که سیگنال‌های نمودار روزانه می‌توانند فرصت معاملاتی فوری را در بازار نشان دهند.

نمونه ای از تحلیل نمودار روزانه یورو به دلار آمریکا
نمونه ای از تحلیل نمودار روزانه

نکات مهم!!!

  • توجه داشته باشید که اگر نمودار روزانه رنچ یا بدون روند باشد، باید روند نمودار هفتگی را مبنای تصمیمات قرار داد. به طور مثال اگر نمودار روزانه بدون روند باشد، اما نمودار هفتگی روند صعودی داشته باشد، بهتر است که در معاملات بیشتر به دنبال سیگنال خرید بود.
  • اگر در نمودار روزانه یا هفتگی سیگنال معاملاتی مشاهده شود، می‌توان روز دوشنبه با بازگشایی بازار وارد معامله شد. اما اگر هنوز سیگنالی در بازار نباشد، بهتر است که روند نمودار روزانه را تحلیل کرد و روز دوشنبه منتظر ماند تا سیگنالی در بازار مشاهده شود.
  • در این مقاله به طور مختصر یکی از عادات خوب و مثبت معامله گران حرفه‌ای را توضیح دادیم. توصیه می‌شود که معامله گران تازه‌کار هم با تحلیل بازار در روزهای تعطیل شنبه و یکشنبه خود را برای معاملات هفته جدید آماده کنند. این کار باید به یک عادت تبدیل شود. تحلیل هفتگی بازار عملکرد معاملاتی شما را به طور قابل توجهی بالا خواهد برد. حتماً سعی کنید رویکرد تحلیل هفتگی خود را به مرور زمان ارتقا دهید.